Supermarkten aan zet bij het verminderen van voedselverspilling

Managers van supermarkten hebben veel autonomie in het verminderen van voedselverspilling. Dat blijkt uit onderzoek van organisatiewetenschapper Christine Moser. “Helaas zitten managers echter vaak klem in tegenstrijdige doelen.”

03-12-2019 | 16:52

Ieder jaar wordt er in Nederland tussen de 1,7 en 2,5 miljoen ton eten verspild. Voor Moser reden om onderzoek te doen naar voedselverspilling. Zij pleit voor meer bewustwording voor deze vorm van verspilling. “Ik blijf mij verbazen over het feit dat mensen zo een derde van hun voedsel weggooien.”


Gedrag

Als organisatiewetenschapper kijkt Moser in haar onderzoek vooral naar de rol van organisaties in voedselverspilling. Ze hoopt dat mensen meer bewust worden van gedrag dat verspilling in de hand werkt en minder voedsel weggooien. “Je kunt er zelf iets aan doen. Maar nog belangrijker is de rol van organisaties: ons voedsel, inclusief de verspilling, is tegenwoordig helemaal “doorgeorganiseerd”. Vaak wordt er gedacht dat we niets kunnen doen aan dit systeem, en dat verspilling er nou eenmaal bij hoort. Ik denk dat het beter kan: we kunnen heus wel zorgen voor minder verspilling, mits we het probleem onderkennen en de urgentie ervan inzien. Mijn missie is dan ook om de huidige organisatie van voedselverspilling in kaart te brengen, en naar manieren te zoeken om die organisatie te verbeteren.”

Supermarkten
Uit het onderzoek van Moser is bijvoorbeeld gebleken dat managers van supermarkten veel autonomie hebben in het verminderen van voedselverspilling. Echter, ze zitten vaak klem: ze moeten tegenstrijdige doelen behalen, meer brood verkopen, bijvoorbeeld door vers brood aan te bieden tot sluitingstijd, en tegelijkertijd minder brood weggooien – wat niet kan als er tot sluitingstijd brood afgebakken wordt.  Maar veel managers zijn gemotiveerd om te werken voor minder verspilling. Er zijn veel initiatieven en samenwerkingen die zorgen voor een betere verdeling van voedsel dat gewoon nog prima eetbaar is maar niet meer in de winkel verkocht kan worden.”

Het onderzoek van Christine Moser loopt voorlopig door. De eerste resultaten zijn al gepubliceerd, en leiden tot nieuwe vragen die beantwoord moeten worden. Voor meer informatie: https://research.vu.nl/en/persons/christine-moser.